English

Licznik odwiedzin

1543798
Dzisiaj
Wczoraj
Ten tydzień
Poprzedni tydzień
Ten miesiąc
Poprzedni miesiąc
Wszystkich
439
323
762
1532295
439
26078
1543798

Wspomnienia z Sycylii

Utworzono: 29 wrzesień 2013
Jaros?aw Szczepaniak Odsłony: 11547
Realizacji pomys?u wyjazdu na Sycyli? sprzyja?y dwie okoliczno?ci : loty Ryanairem z Rzeszowa i ubieg?oroczny wyjazd motocyklem do Francji , gdzie trasa dojazdowa tam i z powrotem w okolice Pirenejów to prawie 5.000 km  . Jaki ma zwi?zek jedno z drugim ? Przejazd drogami na po?udnie W?och to podobna odleg?o?? . Nie chcieli?my powtarza? nudnych przelotów autostradowych i traci? kilku dni na sam? tras? dojazdow? . Nie bez znaczenia by?o i to , ?e w Polsce i u po?udniowych naszych s?siadów temperatury na prze?omie marca i kwietnia niewiele przekracza?y 0 st. Wariant z samolotem i wypo?yczeniem motocykli na miejscu by? kusz?cy . Pierwsze próby rezerwacji przez nas motocykli na marzec okaza?y si? by? bezowocnymi z powodu ….. wcze?niejszych rezerwacji g?ównie przez obywateli krajów skandynawskich , Niemców , Anglików , Belgów . Sko?czy?o si? zaklepaniem motocykli na po?ow? kwietnia .  U nas jeszcze szarzyzna i resztki ?niegu a po przelocie do Trapani kolorowy ?wiat . Zwiedzanie , nocleg w zarezerwowanym wcze?niej pensjonacie , nast?pnego dnia autobusem do wypo?yczalni w Palermo i ju? siedzimy na motocyklach ; ja z ?on? na BMW F 650 GS twin  a kolega z ?on? na hondzie CBF 600 S . Za?o?eniem by?a pe?na niezale?no?? z przemieszczaniem si? gdzie oczy ponios? i rezerwacja kolejnych noclegów z wyprzedzeniem jednego dnia . W mi?kkie torby zabrali?my ze sob? do samolotu kompletne ubiory motocyklowe i najniezb?dniejsze rzeczy co zagwarantowa?o , ?e po ubraniu na siebie kasków , spodni , kurtek i butów motocyklowych mie?cili?my si? spokojnie ??cznie z rzeczonymi torbami w trzech kufrach GIVI w jakie za?yczyli?my sobie wyposa?y? ka?dy motocykl .
 
Godzinne wydostawanie si? z Palermo w korkach , gdzie na dwóch pasach przeznaczonych do jazdy w jednym kierunku  by?o trzy rz?dy samochodów odleg?ych od siebie o grubo?? lakieru , a pomi?dzy nimi przeciskaj?ce si? jeszcze skutery (do dzi? nie wiem jak to by?o mo?liwe) , by?o najtrudniejsz? cz??ci? podró?y . Pó?niej by?o ju? tylko lepiej .  Zw?aszcza z dala od wybrze?a zdarza?o si? , ?e przez 1 – 2 godziny jazdy nie spotykali?my ?adnego pojazdu .
 
Po wyje?dzie z Palermo uciekli?my od razu w góry . Na pierwszy rzut oczywi?cie Corleone ; kolebka w?oskiej mafii . Ostatnim znanym wydarzeniem w Corleone by?o aresztowanie w 2006 r. ukrywaj?cego si? przez ponad 40 lat Bernarda Provenzano "capo di tutti capi" . Dojazd do tej miejscowo?ci niezwykle malowniczy , drogi w?skie , podjazdy i zjazdy o takim stopniu nachylenia i tak pokr?cone , ?e przy nich kilka serpentyn w Bieszczadach wygl?da naprawd? bardzo blado . A po wielokrotnych przejazdach prze??czami alpejskimi pomi?dzy W?ochami i Szwajcari? czy Austri? wydawa?o mi si?, ?e nic mnie nie zadziwi .
 
Dodatkow? trudno?ci? na Sycylii s? cz?ste uskoki poprzeczne i wzd?u?ne na drogach (chyba zwi?zane z aktywno?ci? tektoniczn?) zw?aszcza w górach i generalnie ?liskie nawierzchnie poza autostradami.  To wszystko plus praktycznie brak prostych odcinków w centrum wyspy sprawia?o , ?e najcz??ciej jazda odbywa?a si? na 2 – 3 biegu , a nierzadko przy zakr?tach o 180 st. konieczno?ci? by?a redukcja do 1 biegu . W tych warunkach idealnie wprost spisywa? si? ma?y GS . Moc 71 KM by?a wystarczaj?c? do sprawnej jazdy , mimo obci??enia motocykla  dwoma osobami i baga?em rozlokowanym w trzech kufrach , a tradycyjna precyzja dzia?ania mechanizmów BMW zapewnia?a panowanie nad nim w ka?dych warunkach . Wielokrotnie wyobra?a?em sobie , jak bardzo musia?bym si? poci? na sycylijskich drogach jad?c w?asnym BMW R 1200 RT .
 
Kr?te drogi towarzyszy?y nam przez ca?y wyjazd . Po 250 – 350 km jazdy w ci?gu dnia drogami z?o?onymi z samych zakr?tów b??dniki by?y w takim stanie jak po dniu sp?dzonym na morzu na kilkumetrowej fali . Poza nielicznymi szybszymi przejazdami autostradami i zwiedzaniem atrakcyjnych miejscowo?ci na wybrze?u , skupiali?my swoj? uwag? na wn?trzu wyspy gdzie s? rozmieszczone ma?e miasteczka z zabudow? jakby przyklejon? do skalnych zboczy .  W czasie naszego pobytu  na terenach po?o?onych ni?ej , wiosna na Sycylii by?a w rozkwicie , przy temperaturach 18 - 22 st. , gdy w górach na drzewach zaledwie pojawia?y si?  zawi?zki li?ci i temperatura spada?a do 8 – 10 st.
 
W sumie Sycylia oferuje dla ka?dego jak?? atrakcj? ; wystarczaj?co du?o zabytków do zwiedzania , pi?kne widoki , atrakcyjne motocyklowo drogi , wy?mienite potrawy i wina , którymi mo?na si? by?o delektowa? po dniu sp?dzonym w siodle . Po szczegó?owe informacje tycz?ce sycylijskich ciekawostek mo?na si?gn?? do przewodników , z których oczywi?cie i my korzystali?my .
 
Dla ciekawych : koszt ca?o?ciowy tygodniowego wyjazdu to ok. 6,5 tys. z? na par? .   Noclegi od 15 do 45 Euro osob?/noc  (najdro?szy nocleg wymuszony by? wiatrem tak silnym , ?e po raz pierwszy w ?yciu nie potrafi?em utrzyma? motocykla w pionie przy ?adnej pr?dko?ci) . Koszt wynajmu motocykla z pe?nym ubezpieczeniem wyposa?onego w 3 kufry : BMW – ok. 100 Euro/dzie? , honda CBF 600 S – ok. 85 Euro/dzie? .  W drodze powrotnej skorzystali?my z opcji odbioru motocykli przez wypo?yczaj?cego z lotniska w Trapani .
Dla oddania cho? cz??ci klimatu Sycylii udost?pniam nieco fotografii . W przygotowaniu s? krótkie migawki filmowe.
 
 
Tony
 
Galeria: 
Naciśnij by obejrzeć